تشابه فرهنگی ایران و ترکیه

یکی از کشورهایی که با ایران مرزهای مشترک دارد، کشور ترکیه است. تاریخچه و پیشینه این کشور بسیار غنی بوده و با اینکه یک کشور اروپایی به حساب می آید، اما سنت و فرهنگی که در این کشور مشاهده می شود، هنوز به طور کامل رنگ و بوی غربی ها را به خود نگرفته است و هنوز هم می توان برخی سنت های اسلامی را در مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند مشاهده کرد.

کشور ترکیه با ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، بلغارستان و یونان هم مرز است. اگر دقیق تر به فرهنگ مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند نگاه کنید، شاید بتوانید شباهت هایی که بین ایران و ترکیه وجود دارد را کشف کنید. گاهی اوقات اطلاع داشتن از این فرهنگ می‌تواند جالب و جذاب باشد.

اشتراکات زیادی را می توان بین مردم ایران و ترکیه مثال زد که از آن جمله می‌توان به چانه زدن، هدیه دادن، رسم و رسوم مربوط به ازدواج و غیره اشاره کرد. در ادامه به این توضیح مفصل تر در مورد این شباهت ها خواهیم پرداخت.

هدیه دادن ترکیه ای ها به یکدیگر

یکی از مواردی که می توان از آن به عنوان اشتراکات فرهنگ مردم ترک و مردم ایران اشاره کرد، هدیه دادن است. ترکیه‌ای‌ها نیز مانند ایرانی‌ها از گرفتن هدیه بسیار ابراز شادی و خوشحالی می‌کنند و سعی می‌کنند در انتخاب هدیه به سراغ اقلامی مانند لباس‌های سنتی، وسائل تزینی، صنایع دستی و برخی کالاهای لوکس بروند.

از دیگر مواردی مشترک، می‌توان به سنت خریدن سوغاتی اشاره کرد. مردم ترک دوست دارند به هر جایی که سفر می‌کنند یک سوغاتی تهیه کرده و آن را به عزیزان و دوستان خود هدیه دهند. این یکی از زیباترین سننی است که ترک ها در کشور خود دارند و سعی می‌کنند تا جایی که برایشان امکان داشته باشد به آن پایبند باشند و مهر و محبت خود را بدین صورت به کسانی که به آنها عشق می‌ورزند نشان دهند.

رفت و آمدهای خانوادگی

از دیگر مواردی که می توان از آن به عنوان یک وجه مشترک بین ایرانی ها و ترک ها به آن اشاره داشت، دید و بازدید و رفت و آمدهای خانوادگی است. معمولا ترک ها هر چند وقت یک بار سعی می‌کنند این عمل پسندیده را به جای آورند و به دیدار آشنایان و اقوام خود بروند.

ترک ها برای این رسم و سنت خود اهمیت زیادی قائل شده و تا جایی که برایشان امکان پذیر است سعی دارند این سنت به ورطه فراموشی سپرده نشود. درست است که دید و بازدید ها بسیار کمتر از گذشته انجام می شود، اما این رسم نیز هنوز بین ایرانی ها وجود دارد و معمولا با ترتیب دادن دورهمی های خانوادگی ماهانه یا هفتگی سعی می‌کنند از حال و احوال یکدیگر با خبر باشند و یکدیگر را ملاقات کنند.

نکته جالبی که ترک ها نسبت به آن تقید خاصی نشان می دهند، احوال پرسی از فردی است که در مهمانی و دورهمی حضور ندارد. اگر فردی بنا به هر دلیلی در این جمع دوستان و آشنایان حضور نداشته باشد، میزبان به شدت ناراحت می شود و سعی می‌کند از او احوالپرسی کند.

میزبان های ترک نیز به مانند ایرانی به مهمانان خود ارزش و احترام زیادی گذشته و از تمام تلاش و امکانات خود استفاده می‌کنند تا زمانی که مهمان در منزل آنها حضور دارد، احساسی خوبی داشته باشد.

ترک ها به دورهمی های شبانه نیز علاقه زیادی نشان می دهند و اگر فرصت کافی در اختیار داشته باشند تا پاسی از نصف شب نیز به گفتگوهای خود در مهمانی ادامه می‌دهند. دقیقا همین رسم نیز در ایران وجود دارد و ایرانی ها از آن استقبال زیادی به عمل می‌آورند.

آداب ترک ها در مهمانی ها

معمولا مردم ترکیه برای مهمان خود اررزش و احترام زیادی قائل هستند و علاوه بر آنکه خوشحالی خود را در ظاهر و چهره شان نشان می‌دهند، معمولا در پذیرایی از مهمان نیز سنگ تمام گذاشته و مهمانی های مفصلی برپا می‌کند. برای مردمی که در کشور ترکیه زندگی می‌کنند این سنت اهمیت زیادی دارد و به همین علت نسبت به انجام آن بسیار خود را پایبند می‌دانند.

البته مردم ایران در گذشته سعی می‌کردند با برگزاری مهمانی های ساده و بی تکلف از مهمانان خود پذیرایی کنند، اما امروزه نیز این رسم کمرنگ تر شده است و اغلب ایرانی ها نیز به این سنت روی آورده اند و سعی می‌کنند با انداختن سفره های پر زرق و برق به مهمان نشان دهد که از حضور وی در مهمانی و منزلشان خوشحال هستند.

نکته جالبی که خوب است در مورد مردم ترکیه بدانید آن است که ترک ها اگر مهمانی های بزرگ برگزار کرده باشند، ظرف‌هایی از شیرینی و غذا نیز برای همسایگان خود می‌فرستند. این سنت نشان می دهد که ترک ها هنوز هم به برخی توصیه هایی که دین اسلام به مردم توصیه می کند پایند هستند و آن را در زندگی شان جاری و ساری می‌کنند.

رسم مردم ترکیه در مورد ازدواج

سنت ازدواج در ترکیه و ایران با گذشته تفاوت زیادی کرده است و کمی رنگ و بوی سنتی بودن از آن گرفته شده است. امروزه دختر و پسر ابتدا با هم آشنا می‌شوند و در صورت داشتن تفاهم و دیدگاهی مشترک خانواده های خود را در جریان گذاشته و بقیه مراحل انجام می‌شود.

یکی از مواردی که در خانواده های مرد سالار ترک مشاهده می‌شود تغییر نام خانوادگی دختر بعد از ازدواج است. این مورد در کشور ما اجباری نبوده و بستگی به نظر طرفین در این رابطه دارد.

چانه زدن

چانه زدن موردی است که شما می‌توانید هم شاهد انجام دادن آن توسط ایرانی ها باشید و هم در ترکیه این مورد را زیاد ببینید. البته مردم ترکیه در این رابطه بسیار قوی تر ظاهر شده و اعتقاد دارند که حتی در خریدهای کوچک نیز باید چانه زنی کرد و مقداری تخفیف گرفت.

برای آنها چانه زدن بین معامله های بسیار بزرگ با خرید های کوچک و جزئی هیچ تفاوتی ندارد و اعتقاد دارند که یک بخش از معامله چانه زنی است. اگر به کشور ترکیه سفر کنید و یا اگر ترکیه ای ها به ایران مسافرت کنند حتما می توانید این مورد را در رفتار آنها هنگام خرید مشاهده کنید.

رسم ترک ها در عزاداری

از دیگر مواردی که می‌توان از آن به یک سنت مشترک بین ایرانی ها و ترکیه ای ها اشاره کرد، عزاداری است. همان طوری که ایرانی ها در مراسم عزاداریشان از حلوا استفاده می‌کنند این مورد در میان مردم ترک نیز وجود دارد و غالبا حلوا در این مراسم پخت می شود.

نکته ای که خوب است در مورد پخت حلوا در کشور ترکیه برای عزاداری فردی که فوت کرده است بدانید آن است که برخی مواقع اقوام و دوستان فرد متوفی دور هم جمع شده و برای این فرد حلوا تهیه می کنند. معمولا هر کسی که بر سر ظرف حلوا حاضر می‌شود تا آن را هم بزند، یک خاطره خوب و شیرین از فردی که فوت کرده را تعریف می کند تا بدین طریق از اخلاق و رفتار خوبی که این فرد طی دوران زندگی اش داشته صحبت شده و خاطرات خوب برای همگان یادآوری شود. ترکیه ای ها اعتقاد دارند که با این کار برای فرد فوت شده طلب مغفرت می‌کنند.

معمولا در کشور ترکیه تا یک مدت زمان مشخص آشنایان و اقوام خانواده داغدار غذا پخته و به درب منزل این خانواده می‌فرستند و بدین طریق نشان می دهند که آنها نیز در این غم شریک هستند.

موسیقی در فرهنگ ترکیه ای

ترکیه ای ها نیز به مانند ایرانی ها به موسیقی علاقه فراوانی دارند و از شنیدن آن بسیار لذت می‌برند. موسیقی ایرانی و سنتی در سال های اخیر با کم لطفی های زیادی مواجه شده و مردم آن را فراموش کرده اند. این قضیه نیز در مورد موسیقی کشور ترکیه وجود دارد و سبک های اروپایی و مدرن در این کشور طرفداران زیادی دارد و موسیقی این کشور نیز دچار نوعی غربت شده است.

موسیقی که در کشور ترکیه نواخته می شود تحت تاثیر موسیقی غربی، موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی مدرن اروپایی و مدرن و موسیقی غربی قرار گرفته است و این اتفاق نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه اتفاق افتاده است.

فرهنگ پخت غذا در ترکیه

یکی از مواردی که برای ایرانی ها بسیار جالب است آن است که در ترکیه به ذبح حلال گوشت اهمیت زیادی داده می شود و این همان چیزی است که ما نیز در کشورمان به آن بها داده و از مصرف گوشت هایی که به صورت اسلامی کشته نشده اند، خودداری می‌کنیم.

تنوع غذایی در این کشور بسیار بالا بوده و انواع و اقسام غذاها را می‌توان در این کشور میل کرد و این مورد نیز یکی از وجوه اشتراک ما با کشور ترکیه است. اصولا ایران یکی از کشورهایی است که تنوع غذایی در آن بسیار بالا بوده و برای بسیار از گردشگرانی که از کشورمان دیدن می کنند چشیدن غذاهایی با طعم و شکل متفاوت بسیار جذاب و هیجان انگیز است.

نکته دیگری که خوب است در این رابطه با تشابه فرهنگ غذایی بین ایران و ترکیه به آن اشاره کرد، وجود غذاهای سنتی است. در ترکیه نیز شما می‌توانید غذاهایی که مخصوص این کشور هستند را صرف کنید. برخی از غذاهای ترک به ذائقه ایرانی ها بسیار نزدیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: