تحصیل رایگان در ترکیه و شرایط استفاده از تحصیل رایگان

 

تحصیل رایگان همیشه یک امتیازی بوده که دانشجویان به دنبال آن هستند، حال تحصیل رایگان در ترکیه مدتهاست که برای دانشجویان ترک و دانشجویان بین المللی فراهم شده است، اما مثل هر جای دنیا، تحصیل رایگان در ترکیه هم به یکسری پیش شرط نیاز دارد. خیلی از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می کنند، زیرا تحصیل در این کشور داری مزیت هایی مثل اعتبار بالای مدرک، تحصیل با استاندارد های بین المللی، هزینه های مناسب زندگی و ثبات اقتصادی است. جالب است بدانید همین شرایط مناسب باعث شده است که از سال 2016 تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه های ترکیه دو برابر شده است.

تحصیل رایگان در ترکیه به چه معناست؟

تحصیل رایگان در ترکیه می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، گاهی به این معناست که تحصیل شما در دانشگاه هزینه ای نخواهد داشت یا هزینه ای خیلی جزئی دارد، گاهی به این معناست که شما کمک هزینه تحصیل دریافت می کنید و بعضی اوقات شما کامل بورس می شوید و دیگر نباید نگران هزینه زندگی هم باشید. هر مدل از این بورس شدن ها بستگی دارد که شما در چه رشته ای تحصیل می کنید، در چه مقطعی هستید و سن شما چقدر است. شما می توانید برای شناخت راه های بهتر برای گرفتن بورس تحصیلی با کارشناسان تخصصی آموزش ما ارتباط برقرار کنید.

 

چرا دولت ترکیه تحصیل رایگان در ترکیه را ارائه می دهد؟

هدف اصلی دولت ترکیه از ارائه ‌ی تحصیل رایگان در ترکیه را می‌ توان تمایل به تبادل علمی و گسترش ارتباطات علمی با سایر نقاط جهان عنوان کرد. این دسته از برنامه ‌های دولت ترکیه که بلند مدت نیز هستند، تنوع بسیار زیادی را شامل می ‌شوند. برای مثال برخی از این بورسیه‌ ها تنها مخصوص افراد نخبه است و به آن‌ ها اعطا می‌شود. دانشجویانی که موفق به کسب این بورسیه‌ ها می ‌شوند معمولا امکانات بسیار زیادی در طول تحصیل در این دانشگاه ‌ها نصیب شان خواهد شد.

تحصیل رایگان در کشور ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه و کاهش هزینه‌ های تحصیل، شرایط ایده آلی برای هر فرد خواهد بود. روش های بسیاری برای کاهش این هزینه ‌ها در این کشور وجود دارد که در ادامه ‌ی این بخش به معرفی آن‌ ها پرداخته ‌ایم:

تخفیفات دانشجویی در نظر گرفته شده برای خارجی ها، دریافت وام های دانشجویی، دریافت حقوق و دستمزد در ازای کار دانشجویی که برای هر مقطعی به اندازه ای معین در نظر گرفته شده است. از جمله موارد دیگری که می تواند به بودجه ی شما کمک شایانی بنماید، استفاده از خوابگاه های دانشجویی است که می تواند بخش قابل توجهی از هزینه های شما را کم کند. هم چنین خدمات ارائه شده برای دانشجویان در این کشور به خودی خود می تواند از هزینه ها بکاهد. برای مثال حمل و نقل عمومی این کشور برای دانشجویان شامل تخفیف ۵۰ درصدی است و تمامی خدمات درمانی برای دانشجویان رایگان در نظر گرفته شده. در کنار تمامی موارد ذکر شده در بالا، به علت هزینه ی بسیار پایین دانشگاه های دولتی این کشور، می توان آن را به عنوان تحصیلی رایگان در نظر داشت. هزینه تحصیل در برخی از این دانشگاه ها حدود ۳۰۰ دلار در سال است. اما نکته ی مهم و قابل توجه، ضرورت تسلط در عمده ی این دانشگاه ها است. بنابراین کسب نمره ی قبولی در آزمون YOS مورد نیاز است. به طور کلی تعداد ۲۰۰ دانشگاه دولتی در این کشور وجود دارد که بیشتر آنها توسط دولت اداره می گردند.

 

شرایط اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه

جهت اخذ این بورسیه باید شرایط لازمه در این خصوص را داشته باشید. از این رو در این بخش به بررسی این شرایط پرداخته ‌ایم. بورسیه تحصیلی این کشور بسته به شرایط و رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر ممکن است مزایایی از جمله خوابگاه ، بیمه و مبلغی ماهیانه یا سالیانه در اختیار دانشجویان بورسیه شده قرار دهد. یکی دیگر از مباحثی که باید در مورد آن آگاهی یابید، تاکید اکثر دانشگاه های ترکیه به یادگیری زبان این کشور است. این امر بدان معنا است که دروس مورد تدریس در این گونه دانشگاه ها تنها به زبان ترکی استانبولی آموزش داده می شود و شما نیز برای یادگیری این زبان به مدت یک سال باید شروع ترم تحصیلی خود را به تعویق اندازید. بعد از مدت یاد شده، اگر توانستید نمره ی قبولی را در این آزمون کسب کنید، می توانید به تحصیل در رشته ی مورد نظر خود ادامه دهید. هم چنین لازم است بدانید هزینه ی کلاس های آموزش زبان استانبولی بسیار مناسب است و کیفیت بالایی نیز دارند که شما می توانید از یادگیری خود اطمینان حاصل نمایید. شرط دیگری که جهت اخذ بورسیه تحصیلی این کشور وجود دارد، شرایط سنی است. شرایط سنی در نظر گرفته شده برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است برای مثال مقطع دیپلم حداکثر ۲۵ سال سن، مقطع لیسانس و فوق لیسانس حداکثر ۳۴ سال و مقطع دکتری حداکثر ۳۹ سال است.

 ادامه شرایط اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه

معدل نیز از مهم ترین شرایط جهت اخذ بورسیه تحصیلی کشور ترکیه است. این بدان معناست که دانشگاه های این کشور مرزبندی عددی برای ارائه ی بورسیه به شما قرار داده اند. این شرط معدل به صورت رو به رو است: مقطع دیپلم با حداقل معدل ۱۲ – مقطع لیسانس با حداقل معدل ۱۴ – مقطع فوق لیسانس و لیسانس با حداقل معدل ۱۵٫ نکته ی قابل توجه این است که این شرط معدل برای افرادی در رشته های غیر پزشکی بوده است. بنابراین اگر قصد ادامه ی تحصیل در رشته ی پزشکی را دارید، باید دارای معدل بالای ۱۸ و شرایط تحصیلی عالی باشید. افرادی که معدل خوبی ندارند می توانند با ارائه مدارک علمی – پژوهشی برای بعضی رشته ها، شانس خود را جهت دریافت بورسیه امتحان نمایند.

حال باید پرسید نحوه دریافت بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه چگونه است؟ با توجه به آن چه اشاره شد، در مرحله ی نخست، مدارک خواسته شده باید به دانشگاه مربوطه تسلیم گردد. سپس در صورت پذیرش، دعوت به مصاحبه می شوید. مصاحبه در این کشور به سه صورت می پذیرد که انتخاب آن بستگی به خود دانشگاه دارد. در نوع اول شما به صورت حضوری برای مصاحبه باید اقدام نمایید. در ادامه با پاسخ دادن به سوالاتی که از شما پرسیده می شود، هدف تان از دریافت بورسیه مشخص خواهد شد. در نوع دوم مصاحبه که به صورت غیر حضوری صورت می پذیرد ، باید در تاریخ و ساعتی که بهتان اعلام می شود نسبت به مصاحبه آنلاین اقدام نمایید. نوع سوم مصاحبه نیز به صورت حضوری است. تفاوت آن با نوع اول در مکان مصاحبه است. در روش سوم می توانید با حضور در سفارت این کشور در کشور خود، مصاحبه ی خود را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه

جهت دریافت بورسیه یاد شده این کشور نیازمند ارائه ی مدارک فارق التحصیلی، برگه ی قبولی و نیز در نهایت مدرک زبان خود هستید. البته باید بدانید ترجمه ی این مدارک نیز موردی است، که در دسته ی الزامات بعضی از دانشگاه ها است. نحوه ی ارائه ی این مدارک در هر دانشگاهی متفاوت است و جهت آگاهی از آن باید توسط دانشگاه مورد نظر جویا شوید. اگر مدارک شما مورد تایید و قبول بود، شما را به مصاحبه حضوری دعوت می نمایند. مدارک شما باید به گونه ای توجیه پذیر باشد تا بتوانید بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه را از آن خود کنید. بنابراین با بالا بودن معدل می توانید این مراحل را برای خود ساده نمایید. لازم به ذکر است زمان اعلام نتایج از سوی دانشگاه ها نامشخص است و قانون خاصی در این خصوص وجود ندارد. باید در نظر داشته باشید این مدارک برای گرفتن بورسیه به جهت تحصیل رایگان در ترکیه الزامی است.

جمع بندی در مورد تحصیل رایگان در ترکیه

به طور کلی می توان ادعا کرد تحصیل رایگان هدف هر دانشجویی است چرا که جدا از صرفه جویی در هزینه ها از امتیاز های ویژه ی دیگری هم بهره مند می شوند، ترکیه هم مثل هر کشور دیگری برای اعطای بورس تحصیلی برای تحصیل رایگان دارای قوانین و شرایط خاص خود است و تنها  در شرایطی که پیشتر توضیح دادیم خدمت تان این تحصیل رایگان در ترکیه برای شما فراهم خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: