بهترین سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است؟

همسایه شمال غرب ایران یعنی کشور ترکیه به یکی از بهترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری توسط ایرانیان تبدیل شده است. البته تصور نکنید که صرفا ایرانی های متمول در این کشور سرمایه گذاری می کنند بلکه حتی سرمایه داران اروپایی و امریکایی، بسیاری از سرمایه داران جنوب شرق آسیا و برخی از سرمایه داران افریقا و کشورهای عربی نیز در این کشور به سرمایه گذاری اقدام نموده اند.

بهترین سرمایه گذاری با لیر

حال سوال اصلی این است که بهترین سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است؟ بدین معنا که بهترین روش سرمایه گذاری در ترکیه چیست و چگونه صورت می گیرد؟ در این مقاله می خواهیم به ذکر کلیات سرمایه گذاری در ترکیه پرداخته و سپس بهترین شیوه سرمایه گذاری در ترکیه را تشریح کنیم.

شما باید در ابتدا با مزایای سرمایه گذاری در ترکیه آشنا شوید و سپس یکی از روش های سرمایه گذاری در این کشور را انتخاب کنید. اگر به دنبال یک سرمایه گذاری پرسود در ترکیه هستید با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

چه چیزی باعث می شود تا بسیاری از سرمایه داران منطقه برای افزایش ارزش پول و سرمایه خود راهی ترکیه شوند؟ این سوالی است که قطعا ذهن سرمایه داران جدید را به خود مشغول می کند. مزایای بسیاری به دنبال سرمایه گذاری در جمهوری ترکیه ایجاد می گردد که از مهمترین آن ها می توان به رقابت در یک اقتصاد تصاعدی و درصد بالای جمعیت جوان این کشور اشاره کرد که باعث می گردد رفاه و رونق اقتصادی بیش از پیش مورد توجه واقع گردد.

نیروی ماهری که در ترکیه تربیت می شود و به دنیای صنعت و تولید وسایل سنتی و صنعتی وارد می شوند و همچنین یک محیط اقتصادی تجدید پذیر و لیبرال به همراه زیرساخت های قوی و پیشرفته کمک می کند تا اقتصاد این کشور از همه جوانب سیر صعودی داشته و سرمایه داران با افزایش سرمایه خود و همچنین دریافت سود و منفعت مالی، شرایط مطلوبی داشته باشند.

در کنار این موارد باید به موقعیت استراتژیک ترکیه اشاره کرد و اینکه بزرگترین نیروگاه و ترمینال اروپا نیز محسوب می شود. مالیات کم و مشوق های سرمایه گذاری باعث می شوند تا سیل جمعیت سرمایه گذار در این کشور شدیدتر شده و در کنار همه این ها باید به صورت ویژه عضویت در اتحادیه گمرکی اروپا را مورد توجه قرار داد که فی نفسه با مزایای اقتصادی بالا و امنیت سرمایه گذاری همراه است.

بهترین سرمایه گذاری در ترکیه

بازارهای داخلی بزرگ در این کشور و بسیاری از برندها که در سطح جهان صرفا با نام ترکیه عرضه شده و ارزش خود را با پرچم این کشور به دست آورده اند مشوق اصلی سرمایه داران برای سرمایه گذاری در ترکیه است. اما در این میان انتخاب شاخه اصلی سرمایه گذاری کار بسیار دشواری خواهد بود. سرمایه گذاری های کشاورزی، غذایی، صنعتی، املاک و مستغلات مهمترین گزینه هایی هستند که اصولا مورد توجه سرمایه گذاران واقع می شوند.

شما باید قبل از ورود به بازار سرمایه گذاری و بازار بورس استانبول با انواع مختلف سرمایه گذاری در ترکیه آشنا شوید. در این خصوص می توان به سرمایه گذاری در صنعت، سرمایه گذاری در کشاورزی، سرمایه گذاری در مواد غذایی، تجارت عمومی، مراقبت های بهداشتی، دارویی، خدمات مالی، ارتباطات و اطلاعات و بسیاری از زمینه های دیگر اشاره نمود. در ادامه بهترین روش های سرمایه گذاری در ترکیه را به صورت جداگانه تشریح خواهیم کرد.

سرمایه گذاری در ترکیه با بورس استانبول

سرمایه گذاری در بخش صنعت

باتوجه به اینکه ترکیه یکی از کشورهای گروه 20 بشمار می رود یکی از کشورهای مهم در عرصه صنعت و تولید محصولات صنعتی از جمله تلویزیون و وسایل نقلیه تجاری است که البته بازار اصلی آن کشورهای اروپایی می باشد.

در این خصوص استانبول به عنوان قطب محصولات صنعتی در ترکیه شناخته می شود. این کشور هم اکنون یکی از کشورهای امن برای تولید کالاهای مصرفی در عرصه صنعت و بخصوص صنایع غیر سنگین شناخته می شود. از مهمترین صنایع حمایت شده در این کشور می توان به صنایع ذیل اشاره نمود که هرکدام از آن ها یک شیوه سرمایه گذاری در ترکیه به حساب می آیند:

  • صنایع آهن، فولاد و فلزات
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع مربوط به ساخت انواع قطعات خودرو
  • صنعت ماشین آلات
  • صنایع مربوط به ساخت قالب های آهنی و پلاستیکی
  • صنایع غذایی مختلف
  • صنعت مصالح ساختمانی
  • ساخت انواع مبلمان
  • صنایع برق و الکترونیک
  • ساخت مواد تصفیه آب
  • منسوجات و پوشاک

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و غذایی

از مهمترین انواع سرمایه گذاری در اغلب کشورها می توان به بخش کشاورزی و مواد غذایی اشاره کرد. البته اگر می خواهید یک سرمایه گذاری پرسود و پررونق را در بخش کشاورزی و مواد اولیه غذایی داشته باشید بهتر است کشورهایی با اقلیم مناسب و بارندگی زیاد را انتخاب کنید.

در این خصوص ترکیه یک گزینه ایده آل است. تفاوت اقلیم از غرب تا شرق و شمال تا جنوب این کشور باعث شده است تا رونق کشاورزی رشد فزاینده ای داشته باشد مخصوصا اینکه بخش کشاورزی نیز این روزها با بخش صنعت ارتباط مطلوبی دارد و اصولا اغلب فعالیت های کشاورزی نیز با استفاده از بخش صنایع انجام می شوند.

صنایع کشاورزی و غذایی در ترکیه چیزی در حدود 20 درصد از جمعیت کارگر این کشور را تشکیل می دهد بنابراین قطعا با یک سرمایه گذاری پر رونق مواجه خواهیم بود. سهم مالی این بخش از تولید ناخالص داخلی ترکیه از سال 2002 تا 2016 با 40 درصد افزایش به 52.3 میلیارد دلار آمریکا رسید که می توان آن را یکی از بهترین سرمایه گذاری های چند سال اخیر ترکیه قلمداد نمود.

از نقاط قوت این بخش از سرمایه گذاری در ترکیه می توان به گستردگی بازار برای جمعیت جوان ، وجود یک اقتصاد پر جنب و جوش در بخش خصوصی ، کسب درآمد زیاد از گردشگری و برخورداری از آب و هوای مناسب اشاره نمود.

ترکیه یکی از مهمترین کشورهای جهان در زمینه تولید و عرضه محصولاتی همانند انجیر، آجیل، کشمش و زردآلود خشک است و در خصوص اهمیت سرمایه گذاری کشاورزی در این کشور می توان به همین بند اشاره کرد که مقام هفتم جهان در عرصه تولید محصولات کشاورزی را دارد.

این کشور همچنین در سال 2016 توانست با تولید 18.5 میلیون تن شیر به بزرگ ترین کشور جهان در این زمینه مبدل شود. در خصوص بازده کل تولیدات این کشور می توان موارد ذیل را به عنوان مهمترین موارد ممکن ذکر نمود:

  • 5 میلیون تن غلات
  • 3 میلیون تن سبزیجات
  • 9 میلیون تن میوه
  • 9 میلیون تن مرغ
  • 2 میلیون تن گوشت قرمز
  • رشد 11000 گونه گیاهی در ترکیه که به تنهایی با تنوع گیاهان در کل قاره اروپا برابری می کند.
سرمایه گذاری در صنعت انرژی

سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات

این بخش از سرمایه گذاری در این کشور به شدت مورد توجه کسانی است که می خواهند علاوه بر رشد سرمایه به دریافت پاسپورت کشور ترکیه و اقامت دائم در این کشور نائل شوند یا مسیر همواری را برای مهاجرت به کشورهای اروپایی و امریکایی به دست آوردند.

البته این را هم اضافه کنیم که امکان دریافت پاسپورت ترکیه از طریق سایر روش های سرمایه گذاری نیز وجود دارد با این حال محبوب ترین شیوه ممکن با اهداف جانبی همین شیوه سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات است.

باتوجه به اینکه قیمت لیر نیز در چند سال اخیر کاهش یافته است شاهد کاهش قیمت ملک در ترکیه بوده ایم که این مسئله انگیزه افراد را برای خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در بخش املاک افزایش می دهد.

از مهمترین مواردی که در بخش سرمایه گذاری املاک در ترکیه مطرح می شود این است که سرمایه گذار هیچ گونه اجباری برای خرید نوع خاصی از ملک ندارد ومی تواند هر کدام از مستغلات مورد نظر خود اعم از زمین، باغ، زمین کشاورزی، خانه مسکونی، ویلا، آپارتمان؛ ملک تجاری و … را برای سرمایه گذاری انتخاب نماید.

سایر سرمایه گذاری ها در ترکیه

لازم نیست صرفا برای امور تجاری و افزایش سرمایه خود به موارد فوق اکتفا کنید. اگر می خواهید همانند بسیاری از سرمایه گذاران برتر یک اقدام هوشمندانه را انجام دهید می توانید از سایر سرمایه گذاری های ترکیه که بازار رو به رشدی را دارند اما همچنان در حاشیه قرار گرفته اند استقبال نمایید. این موارد شامل گزینه های ذیل هستند:

  • سرمایه گذاری در بخش تجارت عمومی
  • سرمایه گذاری در بخش مراقبت های بهداشتی و داروها
  • سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و اطلاعات
  • سرمایه گذاری در بخش طراحی و انتشارات تبلیغات
  • سرمایه گذاری در بخش خدمات مالی
  • سرمایه گذاری در بخش آموزش
  • سرمایه گذاری در بخش فلزات گرانبها و جواهرات
  • سرمایه گذاری در بخش فن آوری پیشرفته

اگر قصد شروع سرمایه گذاری مطمئن در ترکیه را دارید باید بدانید که حتما نیاز به مشاور و وکیل در این خصوص دارید، موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن وکلای ایرانی و ترک آماده مشاوره و همراهی شما در این مسیر پر پیچ و خم است، تنها کافیست که با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: