اسناد ملک در ترکیه ، شرایط و قوانین خرید ملک در ترکیه

 

امروزه یکی از محبوب ترین بازار های خرید و فروش املاک که متوجه ایرانیان است بازار ملک در ترکیه می باشد، که یکی از مهم ترین بحث ها در این زمینه اسناد ملک در ترکیه است. به همین علت رشد روز افزون خرید و فروش ملک در ترکیه شرایط و قوانین خرید ملک در ترکیه دستخوش تغییراتی بوده است برای اینکه هر چه بیشتر به این امر کمک رسانی شود، اسناد ملک در ترکیه یکی از آن قوانینی می باشد که طی این سال های چند بار تغییر کردند و ما در این مقاله قصد داریم که آخرین تغییرات اسناد ملک در ترکیه را با شما در میان بگذاریم. همچنین اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید می توانید در تمامی مسیر با وکلای با تجربه ما همراه باشید.

جزئیات اسناد ملک در ترکیه

اسناد ملک در ترکیه که به تازگی توسط وزیر شهر سازی ترکیه رونمایی شده است، علاوه بر تغییر طرح آن، دیجیتالی شدن آن نیز صورت گرفته است. در واقع تغییرات صورت گرفته در این اسناد تماما پیرو راحتی بیشتر برای مالکان صورت گرفته است. قرار دادن کد  QR بر روی سند نیز در دنباله ی همین اهداف است. با اسکن این کد مالکان می توانند به تمام اطلاعات سند و ملک خود دست یابند. کد گذاری انحصاری این اسناد نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت خدمات رسانی بهتر به صاحبان ملک است. به وسیله این کد می توان آدرس دقیق ملک مورد نظر و هم چنین اطلاعات قبلی و فعلی ملک از جمله مالکین قبلی را به دست آورد. از دیگر تفاوت های موجود در این اسناد با نمونه های پیشین، مشخص شدن نام مالکان و سهم آن ها از زمین در ستونی خاص و حذف آدرس ملک در سند است (همان طور که در بند قبلی به آن اشاره کردیم جهت دست یابی به آدرس ملک باید کد  QR موجود بر روی سند اسکن گردد). به عبارتی تمام تغییرات صورت گرفته جهت رفت و آمد کم تر به ادارات اسناد شده و سبب تسهیل امور می گردد.

روند خرید ملک در ترکیه

حال که با تغییرات جزئیات اسناد جدید املاک ترکیه آشنا شده اید بهتر است در خصوص روند و مراحل خرید ملک در این کشور نیز آشنا شوید. این مراحل را می‌ توان در ۳ گام اصلی تقسیم بندی نمود: در اولین مرحله لازم است به صورت حضوری از ملک مورد نظر بازدید کرده و آن را به طور دقیق بررسی نمایید. در این مرحله نه تنها به خود ملک بلکه به محله و بستر آن نیز باید توجه ویژه ای داشت. پس از انتخاب ملک بر اساس خواسته های خود، باید نسبت به امضا قرارداد با فروشنده با همراه داشتن گذرنامه اقدام نمایید. در این مرحله باید مبلغی را که معمولا ۵ هزار یورو است پرداخت کنید. این توافق نامه در ۳ زبان تنظیم خواهد شد که شامل زبان ترکی، زبان انگلیسی و زبان شخص خریدار می شود. هم چنین از این قرارداد در دو نسخه برای هر دو طرف تهیه خواهد گشت. موارد آورده شده در این قرار داد شامل تمام شرایط و ضوابط مربوط به فروش بوده و لازم الاجرا است. پرداخت هزینه ملک معمولا به دو صورت رخ می دهد: در روش اول این پرداخت به صورت دو مرحله است. بدین صورت که هنگام امضای قرارداد فروش، ودیعه که معمولا ۵٫۰۰۰ یورو است، پرداخت می شود و مابقی هزینه هنگام دریافت سند تسویه حساب خواهد شد. در روش دوم ابتدا در هنگام امضای قرارداد فروش، ودیعه ای به صورت ۱۰ درصد از مبلغ ملک پرداخت می شود. بخش دیگری از هزینه نیز در مدت ۳ تا ۴ ماه پس از مرحله ی قبلی پرداخت می شود. تسویه حساب نهایی نیز در زمان امضای سند صورت می پذیرد. مرحله آخر نیز دریافت سند ملک است. پس از آمده شدن سند، شخص خریدار شخصا باید برای تحویل گرفتن آن مراجعه نماید. البته اگر به کسی وکالت داده باشید، آن فرد مجاز به دریافت سند از طرف شما خواهد بود. همان طور که در مرحله ی قبل به آن اشاره نمودیم، باید تسویه حساب در زمان دریافت سند صورت پذیرد. لازم به ذکر است تمامی مالیات ها و پرداخت های دولتی نیز باید پرداخت شود. در این روند حضور مترجم برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه و کج فهمی است. لازم به ذکر است هم فروشنده و هم خریدار در زمان تعیین شده در دفتر اسناد رسمی حضور می یابند.

هزینه های خرید ملک در ترکیه

هزینه های مستقیم و غیرمستقیم خرید ملک در کشور ترکیه به صورت زیر چنین آمده است:

  • هزینه ملک: مسلما اصلی ترین هزینه در این بین، قیمت ملک مورد نظر است که این قیمت با توجه به نوع ملک کاملا متفاوت خواهد بود. این تفاوت قیمت به مواردی همچون محله، متراژ، قدمت، امکانات و خدمات و … بستگی خواهد داشت.
  • گزارش ارزیابی: گزارش ارزیابی با ذکر ارزش ملک قبل از نقل و انتقال سند، باید به هنگام فروش املاک به اتباع خارجی ارائه گردد. این گزارش مبلغ ۲٫۰۰۰ لیر هزینه در بر خواهد داشت که باید به بخش ارزیابی املاک و اداره سازمان ثبت زمین و کاداستر پرداخت گردد.
  • هزینه آژانس املاک و مستغلات: همانند ایران هنگام خرید ملک باید هزینه ‌ای به این آژانس‌ ها پرداخت نمایید. این هزینه شامل ۲ درصد + هزینه خدمات مالیات بر ارزش افزوده است که از طرفین معامله اخذ می ‌گردد.
  • هزینه تاپو: این هزینه ۳ درصد از ارزش اعلام شده ملک است. مبلغ مالیات نیز معمولا توسط شخص خریدار پرداخت می‌شود. هزینه‌ های این مرحله به صورت رو به روست: مالیات درخواست سند ملک، ترجمه گذرنامه در دفتر اسناد رسمی، مالیات کاداستر و … .
  • هزینه های وکیل: به طور میانگین این هزینه را چیزی بین ۱٫۲۰۰ یورو + ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفت.
  • بیمه املاک و زلزله: هزینه بیمه زلزله که اجباری است، بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیر هزینه می برد. تفاوت این مبلغ تماما به متراژ ملک بستگی دارد. بیمه ملک خانه را در برابر آسیب ‌هایی نظیر آتش سوزی، سرقت و برخی آسیب های آب و هوایی محافظت می نماید.
  • شارژ ساختمان و هزینه نگهداری: این هزینه ‌ها پس از خرید هر نوع ملکی بر شما تحمیل خواهد شد. برای مثال هزینه امکانات عمومی مانند برق، استخر شنا، تعمیر و نگهداری باغ و نگهبانی از جمله این هزینه ‌ها هستند که کاملا اجتناب ناپذیر به حساب می‌ آیند.
  • باقی هزینه‌ های خرید ملک: هزینه‌ های دیگر در مورد خرید ملک، هزینه مربوط به قبوض آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت است. در خصوص آب و برق در نظر داشته باشید که میزان سپرده در هنگام اشتراک اولیه و انتقال کنتور پرداخت می شود. در کنار این موارد، هزینه مالیات ملک را نیز به آن ‌ها اضافه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: