اخذ گواهینامه CE در ترکیه و قوانین گرفتن CE اروپا در ترکیه

 

سرمایه داران به علت های گوناگون اقدام به سرمایه گذاری در کشور ترکیه می کنند، یکی از این علت ها، پیدا کردن راه ارتباطی تجاری به کشور های اتحادیه اروپا است، چرا که هر ساله کشور ترکیه مبادلات تجاری چند میلیارد یورویی با اتحادیه اروپا دارد و سرمایه گذارانی بازار اروپا را خوب می شناسند می دانند که ترکیه می تواند مبدا خوبی باشد. اما برای داشتن تبادلات تجاری با اروپا یکسری موارد لازم است که گواهینامه CE از جمله این موارد است، ما در این مقاله قصد داریم طریقه اخذ گواهینامه CE در ترکیه را برای شما عزیزان توضیح دهیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت در ترکیه بر روی عبارت “ثبت شرکت در ترکیه 2020” کلیک کنید.

شناخت کشور ترکیه

شایسته است قبل از بررسی گواهینامه CE در خصوص کشور ترکیه دیدی کلی پیدا کنید. از این رو در این بخش به بررسی اجمالی این کشور پرداخته ایم. ترکیه کشوری است که بخشی از آن در قاره ی آسیا و بخشی دیگر در قاره ی اروپا واقع شده است و از سه طرف به دریا راه دارد. از شمال به دریای سیاه، جنوب دریای مدیترانه و غرب دریای اژه. سمت شرق این کشور، کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، ایران، ارمنستان و گرجستان و نیز از سمت شمال غربی یونان و بلغارستان و از سمت جنوب شرقی، کشور های سوریه و عراق قرار گرفته اند. پایتخت این کشور شهر آنکارا است در حالی که بزرگترین شهر آن استانبول نام دارد. کشور ترکیه به دلیل موقعیت قرارگیری اش دارای آب و هوای متفاوتی در نواحی مختلف آن است و می توان آن را به هفت ناحیه آب و هوایی مختلف تقسیم بندی کرد. بخش های شرقی و مرکزی ترکیه آب و هوای سردتر، نواحی ساحلی دریای اژه و مدیترانه دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای، نواحی هم مرز با دریای اژه دارای آب و هوای اقیانوسی زمستان های خنک و مرطوب و تابستان نسبتا گرم است. به طور کلی ترکیه کشور پر بارانی است و گرم ترین و خشک ترین ماه های آن به ترتیب می، جولای و آگوست است. جمعیت این کشور در حال حاضر ۸۰ میلیون نفر و پرجمعیت ترین شهرهای آن را شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، میلیون، بورسا و آنتالیا تشکیل می دهند.

از گواهینامه CE چه می دانید؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت CE  استاندارد ایمنی و کیفیت اروپا است و اخذ این گواهینامه نشان دهنده مطابقت محصول مورد نظر با استانداردها، قوانین و مشخصات تعریف شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. که این امر بدان معنا است که این افرادی که محصولات شان دارای این گواهینامه هستند، مجوز عرضه و ارائه محصولات خود را به بازارهای اروپا خواهند داشت. بنابراین می توان این مورد را یکی از مناسب ترین روش ها برای ورود به بازار اروپا به حساب آورد. هم چنین این علامت به معنی رعایت حداقل الزامات اساسی تعریف شده در زمینه تولید محصولات جهت حفاظت از سلامتی و ایمنی مصرف کننده و نیز محیط‌ زیست است.

الزامات استاندارد و گواهینامه CE

همان طور که آشکار است این استاندارد، همانند دیگر استانداردها الزامات و ضروریاتی دارد. اتحادیه ی اروپا برای استاندارد CE، دایرکتیو ها (DIRECTIVE) و آئین نامه های (REGULATION) فراوانی را وضع نموده است که در ادامه ی این بخش به طور خلاصه به بعضی از آن ها پرداخته ایم:

  • دایرکتیو محصولات ساختمانی: دستورالعمل محصولات ساختمانی محصولات نوعی از مشخصات فنی هماهنگ شده را شامل می شود که بدین صورت است: استانداردهای اروپایی هماهنگ شده، تائیدیه های فنی اروپا، تائیدیه های فنی اروپا بدون دستورالعمل. این دسته از محصولات شش الزام را دارا هستند که باید توسط کمیته رسیدگی شده و در صورت نیاز، قبل از عرضه در بازار، تایید شود. این قوانین و ویژگی ها بدین صورت هستند: مقاومت مکانیکی و ثبات، ایمنی در برابر آتش سوزی، بهداشت، سلامت و محیط زیست، ایمنی در استفاده، حفاظت در برابر سر و صدا، اقتصاد انرژی و نگهداری گرما.
  • دایرکتیو محصولات الکتریکی LVD: دستورالعمل ولتاژ پایین یکی از قدیمی ترین دستورالعمل های بازار مشترک است که توسط اتحادیه اروپا قبل از رویکرد جدید یا جهانی مورد پذیرش قرار گرفت. قوانین و توضیحات این بخش مفصل هستند و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر باید مطالبی در این خصوص را مطالعه نمایید.
  • دایرکتیو ماشین آلات و دستگاه ها Machinery: هدف اصلی این دایرکتیو ایجاد یک سطح ایمنی مشترک در ماشین آلات موجود در بازار و یا در همه کشورهای این اتحادیه است. دستورالعمل های موجود در این دایرکتیو با استفاده از رویکردی جدید به منظور تسهیل حرکت آزادانه کالاها و محصولات در اتحادیه اروپا و از بین بردن موانع تجارت در بازار اروپا وضع شده است.

مزایای اخذ گواهینامه CE در ترکیه

اخذ گواهینامه CE در ترکیه مزایای بسیاری را در بر خواهد داشت که در زیر به طور خلاصه از آن ها یاد کرده ایم:

  • ایجاد اطمینان در مصرف کننده و بازار خرده فروشی
  • رعایت حقوق مصرف کننده
  • شرکت در مناقصات بزرگ دولتی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی
  • امکان صادرات به کشورهای دیگر
  • مزیت رقابتی و تبلیغاتی
  • نظر مثبت نهادهای قانونی

مراحل صدور گواهینامه CE

از دیگر مواردی که دانستن آن برای تان ضروری است، مراحل صدور گواهینامه CE است. این روند به صورت زیر است:

  1. انتخاب مشاور CE: در ابتدای این گام نیازمند یک مشاور در این زمینه هستید. این مشاور می تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  2. تهیه مدارک فنی: این مدارک که در ارتباط با محصول هستند، با راهنمایی مشاور در سازمان تدوین می‌ گردند.
  3. آزمون محصول: محصول مورد نظر باید آزمون های مرتبط را بگذراند. این آزمایش ها تماما در آزمایشگاه های مورد تائید انجام می شد. در انتها نتایج به دست آمده را در مدارک فنی درج می نمایند.
  4. صدور گواهینامه CE: لازم به ذکر است هریک از NB ها برای دایرکتیو خاصی مجوز صدور گواهینامه CE دارند. در مرحله ی انتهایی پس از بررسی و در صورت مورد تایید بودن، گواهینامه CE صادر می‌شود می گردد.

NB چیست؟

در بخش قبلی به این واژه اشاره نمودیم که برای واضح شدن مفهوم آن باید گفت که NB یا (Notified Body) نهادی در اروپا و قادر به صدور گواهینامه CE در یک یا چند دایرکتیو CE است و تائید صلاحیت صدور در آن زمینه خاص را از مراجع بالاتر اتحادیه اروپا برای یک دوره زمانی مشخص دریافت نموده است.

قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید ؟

موسسه حقوقی و تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب ایرانی و ترک آماده ارائه خدمات مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه است، تنها کافیست که شما عزیزان با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: