اجاره ماهیانه یا سالانه خانه در ترکیه، کدام مناسب تر است؟

 

شما ممکن است برای مدت کوتاه یا بلندی قصد اقامت در ترکیه را داشته باشید اما از طرفی هم قصد ندارید که خانه ای در این کشور بخرید و سرمایه گذاری کنید، به طور مثال برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد به کشور ترکیه آمده اید و به دنبال جایی برای زندگی می گردید و هنوز تصمیم هم نگرفته اید که بعد از پایان مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه می مانید یا خیر، بنابراین به دنبال اجاره خانه در ترکیه می روید. حال ما در این مقاله توضیح می دهیم که اجاره ماهیانه و اجاره سالانه خانه در ترکیه به چه صورت است. جالب است بدانید که اگر به قصد سفر توریستی به ترکیه می روید، هزینه اجاره خانه در این مدت، کمتر از هزینه هتلی ساده در پایین شهر خواهد شد. شما عزیزان می توانید با کلیک بر عبارت “شرایط و قوانین اجاره خانه در ترکیه” از قوانین اجاره خانه در ترکیه اطلاع بیشتری بیابید.

اجاره خانه در ترکیه حالت های مختلفی دارد

همان طور که از تیتر مقاله برمی آید، اجاره خانه در ترکیه دارای حالت های مختلفی است. برای مثال شما می توانید در این کشور به مدت چند روزه، یک ماهه، سه ماهه و یک ساله خانه اجاره کنید. مسلما اجاره های زیر یک سال برای افرادی است که به قصد گردش و تفریح به این کشور سفر کرده اند. همان طور که می دانید ایرانیان می توانند بدون گرفتن ویزا به مدت سه ماه در این کشور مستقر شوند. نکته ای که لازم است در مورد آن بدانید این است که اجاره ی منزل به مدت کوتاه به دلیل دردسرهای ایجاد شده برای صاحبان ش، هزینه ی بالاتری از اجاره های بلند مدت دارد. با این حال همان طور که پیش تر ذکر شده اجاره منزل برای مدت هرچند کوتاه در مقایسه با اقامت در هتل از لحاظ اقتصادی مفیدتر خواهد بود.

قصد اجاره یکساله ملک در ترکیه را دارم!

در اولین گام جهت اجاره ملک، ملزم به دریافت کارت اقامت هستید زیرا قبض های آب، برق و گاز به نام فرد اجاره نشین صادر می شود که در این صورت نیازمند کارت اقامت می باشید. بنابراین اگر در مورد مراحل و چگونگی اخذ کارت اقامت آگاهی ندارید، ابتدا باید مطلب پیشین ما را مطالعه نمایید. در کنار کارت اقامت جهت اجاره ملک به صورت یکساله، نیازمند ارائه موارد زیر هستید:

پاسپورت، اجاره ماه اول، دپوزیت یا به عبارتی پول پیش،  ۱۲% کمیسیون اجاره یک سال​. اما لازم است بدانید که تمامی هزینه ها به همین جا ختم نمی شود و اجاره ملک یکساله دارای هزینه های جنبی نیز است که بدین صورت هستند: به نام کردن قبض آب ۱۳۳ لیر، قبض برق ۱۳۳ لیر، قبض گاز ۴۴۰ لیر که به ادارات مربوطه پرداخت خواهد شد و هزینه کفیل که برای هر اداره ۲۰۰ لیر است. در صورت تخلیه منزل بعد از یکسال، اگر بدهی نداشته باشید این هزینه ها به شما برگردانده می شود. نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه نمایید این است که به نام زدن برق نیازی به کفیل ندارد و با پاسپورت انجام میشود و هم چنین بعضی از برج ها سیستم مرکزی برای آب و گاز دارند که نیازی به نام زدن ندارند و این الزام تنها در مورد برق هم چنان باقی است.

اجاره سالیانه و ماهیانه در ترکیه

اولین موردی که هنگام اجاره خانه بدین شکل بررسی می شود، مهر ورود قانونی به ترکیه در پاسپورت تان است. همان طور که در بخش ابتدایی گفتیم اجاره ملک کوتاه مدت هزینه بیش تری نسبت به اجاره بلند مدت دارد. اما چرا؟ این امر به دلیل این است که صاحب خانه پول برق و آب و گاز و شارژ ساختمان را متحمل شده و هم چنین  ممکن هست ملک در طول سال در بسیاری از روزها خالی بماند و یا اینکه اگر مستاجرش تخلف کند، دردسر آن نیز گریبان او را خواهد گرفت. توجه داشته باشید که برای اجاره مکانی که از لحاظ امنیت، قانون، بهداشت و هزینه ها برای تان مناسب باشد، هتل آپارتمان ها بهترین گزینه هستند.

مراحل اجاره ی خانه در کشور ترکیه

همان طور که مسلم است در اولین گام باید منزل مورد نظر خود را یافته و با نهایت دقت آن را بررسی نمایید. توجه داشته باشید که منزل انتخابی با خواسته ها و شرایط شما کاملا هماهنگ بوده و هیچ گاه با بی دقتی و عجله دست به انتخاب نزنید. از جمله مواردی که باید به آن فکر نمود مکان و فاصله منزل انتخابی تا محل کار و یا تحصیل است تا بتوان تا جای ممکن از هزینه سنگین حمل و نقل در این کشور دوری کرد. بعد از تایید خانه اولین اقدامی که باید با آن رو به رو شوید تنظیم قرارداد است. این مرحله بسیار حائز اهمیت است بدین صورت اگر به زبان ترکی تسلط کافی ندارید از فردی که می تواند شما را در این امر یاری دهد کمک بگیرید. مرحله ی بعدی همانند کشور خودمان، پرداخت کمیسیون بنگاه است. کمیسیون تعیین شده برای بنگاه مسکن در استانبول معادل اجاره ی یک ماه خانه است. بنابراین بسته به اجاره ی ماهیانه منزل مورد نظرتان باید به بنگاه حق کمیسیون اختصاص دهید. برای مثال اگر اجاره خانه شما ماهی ۱۵۰۰ لیر است، برای بستن قرارداد ۱۵۰۰ لیر باید به بنگاه اختصاص دهید. مرحله ی نهایی انجام کارهایی مربوط به حق انشعاب گاز، برق، تلفن و … است که برای این کار باید به اداره مربوطه رفته و حق انشعاب خریداری کنید. برای یافتن ادارات مورد نظر به جستجو در اینترنت بپردازید.

اخذ اقامت از طریق اجاره ملک در ترکیه

یکی از مزایایی که اجاره ملک در این کشور دارد، دریافت اقامت این کشور است. جهت اخذ اقامت از طریق اجاره ملک، لازم است از نکاتی در این زمینه آگاهی یابید که دانستن آن ‌ها می ‌تواند تاثیری بسیاری در این تصمیم داشته باشد. اولین نکته در این زمینه، الزام محضری بودن اجاره ملک است. این امر زمانی اهمیت بیش ‌تری پیدا می ‌کند که بدانیم تمامی املاک و آپارتمان های موجود در کشور ترکیه، دارا شرایط داشتن اجاره نامه محضری نیستند. همچنین هنگام پر کردن فرم اقامت از درستی آدرس اطمینان پیدا کنید. نکته ‌ی مهم دیگر حضور شما در آدرس ذکر شده است. این بدان معنی است که پلیس با مراجعه به آدرس محل اقامت شما در پی تایید آدرس سکونت شما و درستی آن است. قوانین اقامت موقت از طریق اجاره ‌ی ملک مدتی است که تغییر کرده است و در این قوانین جدید پس از دریافت اقامت، ملزم هستید آدرس خود را در اداره مهاجرت ترکیه نیز ثبت کنید. در صورت تغییر آدرس سکونت، به اداره مهاجرت و پلیس بخش اداره مهاجرت مراجعه کرده و این تغییر را گزارش دهید. لازم به ذکر است این قوانین جدید تنها برای یک سال اقامت موقت از طریق ملک را به اتباع خارجی ارائه می ‌دهد و این امر امکان تمدید نخواهد داشت!

مشاوره رایگان در زمینه اجاره خانه در ترکیه

شما عزیزان می توانید با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و تخصصی مشاوران تراست گلوبال بهره مند شوید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: