آیا همچنان قوانین کرونایی برای سفر به ترکیه وجود دارد؟

با شیوع برق آسای ویروس کرونا صنعت توریسم و سفرهای بین المللی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. از آن جایی که این ویروس توسط افراد به کشورهای دیگر منتقل می شد هر کشوری قوانین کرونایی مخصوص خود را وضع کرد تا از شیوع و ورود بیشتر کرونا بین مردم خود پیشگیری کند. قوانین کرونایی برای سفر به ترکیه پس از این شیوع همه گیری وضع شد و باعث کاهش ورود توریست ها به این کشور شد. اکنون که در سال 1401 هستیم با گسترش واکسیناسیون و اهمیت دادن به پروتکل های بهداشتی شیوع کرونا تا حدودی کنترل شده است. حال این سوال پیش می آید که اکنون در این شرایط، قوانین کرونایی برای سفر به ترکیه چگونه است؟

یکی از کشورهایی که قوانین محدود کننده داشت و از طرفی همیشه ایرانی ها آن را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب می کردند ترکیه است. با توجه به این که واکسیناسیون در کشورهای مختلف دنیا انجام شده و تعداد امار مبتلایان به کرونا بسیار کاهش یافته است بسیاری از محدودیت های کرونایی سفر به ترکیه برداشته شده است. در ادامه آخرین قوانین کرونایی سفر به ترکیه را برایتان شرح خواهیم داد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید دانستن قوانین کرونایی سفر به ترکیه برای شما ضروری است پیشنهاد میکنیم تا انتها با ما همراه باشید.

این مطلب در امرداد 1401 بروزرسانی شده است.

قوانین کرونایی کشور ترکیه

قوانین کرونایی برای سفر به ترکیه در گدشته

کاهش آمار مبتلایان به کرونا شرایط در ترکیه را تا حدودی مطلوب کرده است. این موضوع باعث شده است که محدودیت های کرونایی از گذشته کمتر شود. با این وجود واکسینه بودن گردشگران از الزامات مهم سفر به ترکیه بود. اگر دوست ندارید واکسینه شوید با آزمایش تست منفی کرونا نیز می توانید به ترکیه سفر کنید.

اکنون در ترکیه در اماکن روباز، الزامی به ماسک زدن برای مردم ترکیه و گردشگران نیست. این قوانین چه از راه هوایی وارد ترکیه شوید و چه از راه زمینی به این کشور وارد شوید یکسان است.

به یاد داشته باشید که تست PCR باید 72 ساعت پیش از سفر، به کشور ترکیه ارائه میشد و واکسیناسیون کامل نیز باید حداقل 14 روز پیش از سفر به این کشور انجام می دادید.

برای ورود و گشتن در این کشور دیگر تهیه Hes Code لازم نیست اما باید فرم وزارت بهداشت این کشور را به طول کامل پر کنید.

در گذشته با تزریق چه واکسن هایی می توان وارد ترکیه شد؟

آخرین بخشنامه هایی که در این زمینه منتشر شده حاکی از این است که کشور ترکیه گردشگرانی را می پذیرد که واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را تزریق کرده باشند. دو واکسن سینوفارم و آسترازنکا که در ایران هم تزریق شده اند در لیست این واکسن ها قرار دارند.

اگر واکسن برکت تزریق کردید باید حتما تست پی سی آر منفی با خود به همراه داشته باشید چرا که این واکسن هنوز توسط دولت ترکیه مورد قبول واقع نشده است. همچنین به جز واکسن جانسون اند جانسون اگر یک دوز از واکسن های دیگر کرونا دریافت کرده اید هم باید حتما تست PCR به همراه داشته باشید.

سفر در ایام کرونا

تست PCR در ترکیه

اگر مشکوک به کرونا باشید در بدو ورود به ترکیه از شما آزمایش کرونا خواهند گرفت. کسانی که در ترکیه با ماشین شخصی و هواپیما رفت و آمد کنند نیازی به آزمایش کوید ندارند. افرادی که کمتر از 12 سال سن دارند هم نیازی به ارائه تست منفی کرونا ندارند.

محدودیت های حذف شده و آخرین قوانین کرونایی در ترکیه

کشور ترکیه در زمان اوج کرونا محدودیت های زیادی را برای مسافران وضع کرده بود که اکنون بسیاری از آن ها را حذف کرده است. از جمله این که دیگر حتما نباید پیش از سفر به ترکیه تست منفی کرونا را به این کشور ارائه کنید.

در گذشته برای ورود به کشور ترکیه این موضوع مهم بود که واکسن تزریق کرده باشید و حتی این که چه واکسنی و چند دوز تزریق کرده اید اهمیت زیادی داشت ولی اکنون تنها این موارد اهمیت ندارد بلکه حتی بدون تزریق واکسن هم می توانید به این کشور سفر کنید.

اکنون دیگر نیازی به این ندارید که حس کد تهیه و آن را به استانبول کارت متصل کنید در حالی که این در گذشته ضروری و انجام آن هم تا حدودی مشکل بود.

دیگر نه الزام به استفاده از ماسک در اماکن باز عمومی است و نه دیگر نیاز است فرم ورود به ترکیه را پر کنید. فرقی نمی کند که بخواهید سفر خود را به صورت هوایی یا زمینی انجام دهید به هر حال این محدودیت های کرونایی حذف شده است.

 

محدودیت های بازگشت به ایران

در سفرهای خارج از کشور علاوه بر این که باید بروزترین مقررات کرونایی کشور مقصد را بررسی کنید باید این را هم بررسی نمایید که برای بازگشت دوباره به ایران چه محدودیت هایی وجود دارد.

در حال حاضر طبق آخرین بروزرسانی ها کسانی که از خارج وارد ایران می شوند باید واکسن های مورد تایید را تزریق کنند در غیر این صورت حتما باید تست منفی کرونا را ارائه دهند. یکی از این دو شرط حتما باید انجام شود.

محدودیت های فرودگاه های ترکیه

پروتکل های بهداشتی در هواپیما

به دلیل این که خیلی از شرکت های هواپیمایی گواهی واکسن دریافت می کنند عموما رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما انجام نمی شود. به همراه داشتن افشانه در کابین هواپیما نیز ممنوع است اما اخیرا به خاطر پروتکل های بهداشتی، در باره این موضوع از سوی هواپیمایی های ایران سختگیری نمی شود.    

سخن پایانی

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به طور مرتب و هر چند ماه یک بار به کشورهای خارجی از جمله ترکیه سفر می کنند بهتر است که هر بار پیش از سفر اطلاعات خود را از طریق سایت ما درباره قوانین کرونایی سفر به ترکیه بروزرسانی کنید تا در سفرهایشان با مشکل روبه رو نشوید.

اگرچه با کاهش ابتلا به کرونا پروتکل های بهداشتی دیگر به شکل سختگیرانه در این کشور اجرا نمی شود اما شما سعی کنید برای حفظ سلامتی تان پروتکل های بهداشتی را کامل رعایت کنید چرا که اگر در سفر مبتلا به کرونا شوید علاوه بر این که نمی توانید از سفرتان لذت ببرید در بازگشت به ایران هم با سختی روبه رو خواهید شد. تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی است.

یک پاسخ

  1. از توضیحاتتون متشکرم.
    فقط تاریخ انتشار این اخبار رو اعلام کنید و البته تا جای ممکن آنرا بروز رسانی کنید.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: