آشنایی با شرایط تحصیل در ترکیه

یکی از حوزه هایی که موسسه حقوقی تجاری تراست گلوبال مفتخر است اعلام کند که در آن فعالیت می کند حوزه تحصیل در ترکیه می باشد. قبل تر توضیحاتی در این باره دادیم اما در این مقاله قصد داریم جزئیات بیشتری را با شما عزیزان در میان بگذاریم. باید در نظر داشته باشید که یکی از بهترین گزینه های تحصیل در خاورمیانه کشور ترکیه است چرا که مدارک سیستم آموزش عالی این کشور مورد تایید کشور های اروپایی، آسیایی و ایران می باشد و شما می توانید با هزینه ای معقول صاحب علم و مدرکی معتبر شوید.

سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه

سیستم آموزش عالی در ترکیه توسط شورای آموزش عالی (CoHE) نظارت و کنترل می شود. این شورا یک موسسه مستقل است که وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل سیستم آموزش عالی در ترکیه را بر اساس قانون اساسی ترکیه و قوانین آموزش عالی بر عهده دارد.

دانش آموزان پس از به اتمام رساندن دوره ی دبیرستان می توانند بر اساس نتیجه آزمون ورودی دانشگاه و انتخاب رشته ی انجام شده در یکی از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی به تحصیلات خود ادامه دهند. مقاطع تحصیلی در دانشگاههای ترکیه عبارتند از:

  • مقطع کاردانی
  • مقطع کارشناسی
  • مقطع کارشناسی ارشد
  • مقطع دکترا

تحصیل در ترکیه در مقطع کاردانی : طول دوره ی تحصیل در مقطع کاردانی ۲ سال می باشد. دانشجویان مقطع کاردانی پس از به اتمام رساندن دوران تحصیل، فارغ از نیاز به شرکت در آزمون دیگر موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود می گردند.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی : طول دوره ی تحصیلی در مقطع کارشناسی عموما ۴ سال می باشد. مدت تحصیل در دانشکده دندانپزشکی و داروسازی ۵ سال و در دانشکده ی پزشکی ۶ سال می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد : مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به دو گروه کارشناسی ارشد آموزش محور و کارشناسی ارشد پژوهش محور تقسیم می شود. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش محور معمولاً ۲ سال و در مقطع کارشناسی ارشد پژوهش محور ۵ / ۱ سال می باشد. مدت تحصیل در مقطع تحصیلی دکترا نیز ۴ سال می باشد.

تحصیل در ترکیه در مقاطع تحصیلی پس از دکترا : در کشور ترکیه ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی فوق دکترا مقدور بوده و مدت تحصیل به تناسب دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد.

تقویم آموزشی : در کشور ترکیه یکسال تحصیلی متشکل از دو نیمسال تحصیلی پائیز و بهار می باشد. افزون بر این دو نیمسال در برخی از دانشگاه ها ترم تابستانی نیز برگزار می گردد.

بازه آزمون دانشگاه ها : آزمون های مربوط به هر نیمسال تحصیلی در دانشگاهها با هدف تعیین توانایی آکادمیک در دانشگاه ها معمولا به صورت ۲ آزمون میان ترم و یک آزمون پایان ترم و یا یک آزمون میان ترم و یک آزمون پایان ترم برگزار می گردد. به غیر از آزمونهای اشاره شده به تناسب دانشگاه و رشته ی تحصیلی آزمونهای میانی دیگر نیز برگزار می گردد. بواسطه ابزارهای آموزشی از قبیل تکلیف، گزارش کار و پروژه توانایی دانشجویان ارزیابی می گردد. علی رغم تفاوتهای موجود مابین دانشگاههای مختلف حد نصاب نمره قبولی معمولا ۶۰ از ۱۰۰ و یا ۲ از ۴ می باشد.

دانشگاه های ترکیه

در دانشگاه های کشور ترکیه در کنار دانشجویان بومی، دانشجویان خارجی و دانشجویانی که از طریق طرح جابجایی دانشجو مابین

دانشجویان دانشگاههای طرف قرارداد به این کشور عزیمت نموده اند به تحصیلات خود ادامه می دهند.

بر اساس داده های سال ۲۰۱۴ ، در کشور ترکیه مجموعا ۱۹۶ دانشگاه متشکل از ۱۲۳ دانشگاه دولتی و ۷۳ دانشگاه اوقاف فعالیت می کنند.

اکثر این دانشگاه ها در کلان شهرهایی مانند استانبول ، آنکارا و ازمیر واقع شده اند. از بین این دانشگاهها دانشگاه BOĞAZİÇİ واقع در شهر استانبول در رتبه بندی برترین دانشگاههای سال – ۲۰۱۴ ۲۰۱۳ ، در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر و دانشگاه های İSTANBUL TEKNİK ، ODTÜ ، BİLKENT و KOÇ در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند. در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر نیز ۱۰ دانشگاه دیگر از

کشور ترکیه قرار دارند. زبان آکادمیک دانشگاه های کشور ترکیه نسبت به رشته های گوناگون متفاوت می باشد ولی معمولا تدریس به زبان ترکی انگلیسی و یا به هر دو زبان صورت می پذیرد.

همچنین دانشگاه هایی که آموزش به زبان فرانسوی و یا آلمانی صورت می پذیرد نیز وجود دارد. همچنین متناسب با زبان تدریس ، در دانشگاه، دوره های کالج آمادگی زبان خارجی از سوی دانشگاه برگزار می گردد. برای دانشجویان خارجی دوره های آمادگی زبان ترکی نیز برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: