توزیع عاشوره در استانبول بنا به وصیت معمار سنان

 

بنیاد گورسوی بنا بر وصیت معمار سنان٬ هر ساله در روز دهم ماه محرم یعنی روز عاشورا اقدام به تهیه و توزیع «عاشوره» در بین مردم در اطراف مسجد سلیمانیه استانبول می‌کند.

 

مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه٬ حسن گورسوی رئيس هئیت امنای بنیاد گورسوی و هئیت همراه بعد از خواندن فاتحه و دعا بر سر مزار معمار سنان به محل خانه قدیمی وی در نزدیکی مسجد سلیمانیه رفته و در بین شهروندان عاشوره توزیع کردند.

 

شنتوپ در بین خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه هر ساله در دهم ماه محرم وصیت معمار سنان به جای آورده می‌شود گفت: در این روز یکی از وقایع مهم تاریخ بشریت رخ داده است. نوه پیامبر و همراهانش در این روز به شهادت رسیدند.

 

وی افزود: حضرت حسین نماد و سمبل پایبندی به اخلاق٬ اصول٬ قرآن و حق است. وی نماد مقاومت و ایستادگی در راه حق و عدالت و رسیدن به درجه رفیع شهادت است. در این روز بار دیگر درد و رنج حضرت حسین را درک می‌کنیم. فهم این روز باید بر همبستگی و وحدت مسلمانان بیفزاید.

 

حسن گورسوی نیز در این باره اظهار داشت: این موضوع در وصیت‌نامه سنان که پس از چند سده هنگام مرمت مسجد سلیمانیه استانبول در لابه لای کتابخانه آن یافت شده، مطرح شده است. ما بنا بر وصیت معمار سنان هرساله این کار خیر و نیک را انجام می‌دهیم امیدوارم تا روز قیامت ادامه یابد.

 

معمار سنان 365 اثر در سرزمین‌های عثمانی از جمله 200 اثر نیز در استانبول و مناطق مجاور آن از خود به یادگار گذاشته است. 58 اثر از 100 اثر وی در استانبول، اصالت خود را کماکان حفظ کرده است.

 

آثار مهم او در استانبول عبارتند از: مجتمع عتیق والده سلطان در اسکودار، قصر ابراهیم پاشا در میدان سلطان محمد (موزه هنرهای اسلامی)، آرامگاهی در بشیکتاش که برای نخستین ناخدای دریا بارباروس خیرالدین پاشا ساخته شده و مناره‌های ایاصوفیا.

 

مجموعه سلیمانیه، یکی از مهمترین آثار معماری دوره عثمانی، با وجود بیش از صدها زلزله در استانبول، هرگز آسیب ندیده است. مسجد سلیمیه در ادیرنه به عنوان یکی از آثار برجسته تاریخ و هنر ترک و عثمانی و معماری جهان مطرح است.

منبع : خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: